Kemisk reaktion
Vattnets kretslopp och försurning
Kemisk reaktion
Uppdrag 6-8 vi undersöker med jod, ättika och rödkålssaft
___________________________________________________________
Diagnos!
Vecka 11 kommer vi att göra en praktisk diagnos på onsdag ( här får du använda dina egenskapstabeller som du hittar längst bak i ditt häfte) och en teoretisk diagnos på torsdag. Du kan läsa in dig på de arbetsblad som är längst fram i häftet, fram till egenskapstabellerna börjar.
Glöm inte använda filmerna här på bloggen!
______________________________________________________________
Kemi:
Uppdrag 4 ( detta gör vi vecka 10)
Uppdrag 3
Uppdrag 2:
Uppdrag 1
_______________________________________________________________
Här undersöker vi fem okända ämne. Vi övar på att beskriva dem efter utseende, lukt och hur de känns.
_________________________________________________________________
NO – biologi- bedömning
Jag skrev i veckoplaneringen att bedömning i biologi kommer ut under denna vecka. Jag får ändra det till måndag, jag vill ha ett samtal med eleverna på måndagoch ge de feedback på deras arbete.
_______________________________________________________________
________________________________________________________________
En film om de inre organen.
_____________________________________
En text om hjärtat:
https://www.hjart-lungfonden.se/Sjukdomar/Hjart-lungskolan/Hjartat/
__________________________________________________
Nu är det dags att dra igång med NO igen. De tre första veckorna på terminen arbetar vi med Biologi och kroppens organ.
_____________________________________________________
Hur man kan göra en enkel strömbrytare.
_______________________________________________
Hur man kan göra ett eget batteri!!
_______________________________________________
Vi gör ett eget batteri. Material vi behövde: zinkbrickor, kopparbrickor, ättika, kaffefilter, ledningstråd och glödlampa.
En film om hur man gör en parallellkoppling.
En film om hur man gör en seriekoppling,
_________________________________________________
NO
10 december blir det en diagnos i NO- ellära. Diagnosen blir på det vi arbetat med på lektionerna.
_________________________________________________
Vi gör en sluten krets.
Material: Lamphållare, glödlampa, ledningstråd, batteri, batterihållare
__________________________
På torsdag vecka 41 kommer alla 5:or att ha en diagnos på det vi arbetat med inom magnetism. Läs på inför diagnosen i er NO-bok, era egna anteckningar samt se på filmerna jag lagt upp här på bloggen!
____________________________________________________________
Filmer som vi sett på lektionen:
https://www.youtube.com/results?search_query=hans+persson+magnetismstory
__
En film från ett experiment:
______________________________________________________________
Nu har vi börjat arbeta med fysik, området vi arbetar med är magnetism. Jag lägger ut filmen som vi har sett på lektionen. Titta gärna på den igen!
http://www.ur.se/Produkter/140678-Runt-i-naturen-Magnetmysteriet-Upptackten
_____________________________________________________________
NO år 5
Maria Olsson och Patricia Andersson är matematik och no-lärare i lila arbetslag. Vi kommer att periodläsa no under läsåret. Maria och Patricia undervisar, samplanerar och sambedömmer.
Årskus 5 kommer att ha no under följande veckor:
Period 1: v.39-v.42
Period 2: v.47-v.50
Period 3: v.2-v.11
Vid frågor och funderingar är ni alltid välkomna att höra av er. Vi finns på maria.olsson5@landskrona.se eller patricia.andersson@landskrona.se