SO/NO år 5

Kemisk reaktion

IMG_0492.JPGVattnets kretslopp och försurning

Kemisk reaktion

 

Uppdrag 6-8 vi undersöker med jod, ättika och rödkålssaft

___________________________________________________________

Diagnos!

Vecka 11 kommer vi att göra en praktisk diagnos på onsdag ( här får du använda dina egenskapstabeller som du hittar längst bak i ditt häfte) och en teoretisk diagnos på torsdag. Du kan läsa in dig på de arbetsblad som är längst fram i häftet, fram till egenskapstabellerna börjar.

Glöm inte använda filmerna här på bloggen!

______________________________________________________________

Kemi:

Uppdrag 4 ( detta gör vi vecka 10) 

Uppdrag 3

Uppdrag 2:

Uppdrag 1

_______________________________________________________________

Här undersöker vi fem okända ämne. Vi övar på att beskriva dem efter utseende, lukt och hur de känns.

_________________________________________________________________

NO – biologi- bedömning

Jag skrev i veckoplaneringen att bedömning i biologi kommer ut under denna vecka. Jag får ändra det till måndag, jag vill ha ett samtal med eleverna på måndagoch ge de feedback på deras arbete.

_______________________________________________________________
________________________________________________________________

En film om de inre organen.

_____________________________________

En text om hjärtat:

https://www.hjart-lungfonden.se/Sjukdomar/Hjart-lungskolan/Hjartat/

__________________________________________________

Nu är det dags att dra igång med NO igen. De tre första veckorna på terminen arbetar vi med Biologi och kroppens organ. 

_____________________________________________________

Hur man kan göra en enkel strömbrytare.

IMG_0468

_______________________________________________

Hur man kan göra ett eget batteri!!

_______________________________________________

 

Vi gör ett eget batteri. Material vi behövde: zinkbrickor, kopparbrickor, ättika, kaffefilter, ledningstråd och glödlampa.

 

En film om hur man gör en parallellkoppling.

 

 

En film om hur man gör en seriekoppling,

 

 

_________________________________________________

NO

10 december blir  det en diagnos i NO- ellära. Diagnosen blir på det vi arbetat med på lektionerna.

_________________________________________________

Vi gör en sluten krets.

Material: Lamphållare, glödlampa, ledningstråd, batteri, batterihållare

 

ellära

__________________________

På torsdag vecka 41 kommer alla 5:or att ha en diagnos på det vi arbetat med inom magnetism. Läs på inför diagnosen i er NO-bok, era egna anteckningar samt se på filmerna jag lagt upp här på bloggen!

____________________________________________________________

Filmer som vi sett på lektionen:

https://www.youtube.com/results?search_query=hans+persson+magnetismstory

__

En film från ett experiment:

______________________________________________________________

Nu har vi börjat arbeta med fysik, området vi arbetar med är magnetism. Jag lägger ut filmen som vi har sett på lektionen. Titta gärna på den igen!

http://www.ur.se/Produkter/140678-Runt-i-naturen-Magnetmysteriet-Upptackten

_____________________________________________________________

NO år 5

Maria Olsson och Patricia Andersson är matematik och no-lärare i lila arbetslag. Vi kommer att periodläsa no under läsåret. Maria och Patricia undervisar, samplanerar och sambedömmer.

Årskus 5  kommer att ha no under följande veckor:

Period 1: v.39-v.42
Period 2: v.47-v.50
Period 3: v.2-v.11

Vid frågor och funderingar är ni alltid välkomna att höra av er. Vi finns på maria.olsson5@landskrona.se eller patricia.andersson@landskrona.se

Lämna en kommentar