Svenska år 5

Hej igen!

Har lagt till ytterligare en  länk som länkar till google drive istället. Kommer du inte in på den ena så prova med den andra. Se  nedan.

Hej alla mina femmor!

Här är dokumentet som handlar om det muntliga framträdandet av Skogens hemlighet eller en bok du läst under läsåret. Ni får det även i pappersform. Ni har i läxa att varje dag öva på det muntliga framträdandet. Ni har inte så lång tid på er att öva men det är er egen redan befintliga text ni ska använda  er av och inget ni varken behöver ta fram eller plugga in så all tid kan ni lägga på själva presentationen. 

Tänk på att det är stödord som gäller så du inte läser innantill.

Det är ingen lång presentation det handlar om. Jag räknar med att de flesta kommer ligga på ca 5 min.

Vi börjar med presentationerna på onsdag den 1/6 (v. 22) och jag räknar med att vi hinner med samtliga under veckan. Det gäller att alla är förberedda till onsdagen eftersom vi inte vet hur många vi hinner. Om du känner dig redo redan på tisdagen den 31/5 så får du mycket gärna hålla din presentation då.

Muntligt framförande

Muntligt framförande

Lycka till! 🙂

 

 

Hej igen!

Bestämde mig för denna lösning så  att ni ändå får tillgång till texten. Lite svårare att läsa det så här och inte kunna ta upp det som ett dokument men bättre än inget.

Lägger alltså här ut hela texten  gällande vad eleverna kan öva på, vilka delar som kommer på förhöret samt urplocket Massmedia från BUMS-boken. /Lena Perlaky

Skriftligt förhör den 14/4. 

Det skriftliga förhöret kommer jag att använda i  min bedömning.

Du kan öva :

  • Denna  stencil som heter Massmedia                                                                    (Urplock från BUMS-boken, ”I massmediernas värld)
  • BUMS-boken s. 115 – 117 för att öva på att känna igen olika budskap.
  • Arbetsblad 2 där du har analyserat en text.

Du kan även titta på ”Är det sant”, avsnittet som handlar om reklam. (UR.se)

På det skriftliga förhöret kommer du att :

  • Ge exempel några olika medier. (Stencilen Massmedia)

 

  • Förklara vilket slags budskap Underhålla, Övertyga och Förklara vill ge dig. T.ex. så vill Underhålla ge dig en upplevelse. (Stencilen Massmedia)

 

  • Ge exempel var vi kan möta de olika budskapen som Underhålla, Övertyga och Förklara sänder ut. Förklara skickar tillexempel ut budskap via läromedel och nyhetsartiklar I tidningar. (Stencilen Massmedia)

 

  • Dela in texter I Underhålla, Övertyga och Förklara.                                      (Stencilen Massmedia, BUMS-boken s. 115-117)

 

  • Analysera en text. (Liknande som på arbetsblad 2)

 

Massmedia

Det är bra att vara kritisk!

Olika media för ut budskap till dig. Överallt är det någon som vill dig något, som vill att du ska läsa, höra eller se just deras budskap.

Exempel på olika medier som för ut budskap till dig:  

Tidningar, radio, tv, internet, reklam, skyltar, affischer och förpackningar. 

 

För att sortera bland  budskapen som medierna sänder ut kan vi dela upp dem enligt  följande:

Underhålla: Vill ge dig en  upplevelse. (Allt som främst är till för att ge en upplevelse.)

Det kan t.ex. vara genom dikter, böcker, roliga eller spännande filmer, serier, tv- eller radioprogram eller spel.

Övertyga: Vill dig att tycka något särskilt eller att köpa en viss sak.

Det kan t.ex. vara genom reklam, insändare i en tidning, eller en valaffisch.

Förklara: Vill att du ska förstå eller veta något

Det kan t.ex. vara genom skolböcker, nyhetsartiklar i tidningar, lappar från skolan eller trafikskyltar.

 

Övertyga ska man se upp med:

  • Ibland klär Övertyga ut sig till Underhålla och därför är reklamen ofta rolig.
  • Ibland klär Övertyga ut sig till Förklara. Då kan det verka som om det handlar om Förklara genom att man i reklamen har med människor som ser ut som vetenskapsmän.

Allt detta gör man för att du inte ska märka att det handlar om att övertyga dig om att du ska tycka något speciellt eller vilja köpa något.

Det kan vara bra att fundera på vad som INTE sägs i reklamen och VAD reklamen faktiskt vill.

VEM  vill dig något?

Det behöver inte vara den som skrivit texten, gjort filmen eller ritat serien som vill dig något utan det kan vara någon annan som har beställt den. Därför ska du alltid fundera på vem som är avsändaren och vad avsändaren vill. Vill avsändaren förklara, underhålla eller övertyga?

/Lena Perlaky

 

Angående begäran om lösenord

Har idag försökt och återigen försökt hitta en lösning på att systemet vill att ni anger  ett lösenord för att komma åt dokumenten kring förhöret och reklaminslag. Alla elever som inte varit sjuka har dock  fått dokumenten i pappersform. Försöker fila vidare på en  lösning imorgon….

Vänligen

Lena Perlaky

 

Hej åk. 5!

På torsdag vecka 15 får ni ett skriftligt förhör på delar i området Massmedia. Det skriftliga förhöret kommer jag att använda i min bedömning. Ni kommer att få en stencil i pappersform där det står vad ni ska öva på och vad som kommer på förhöret, där finns även ett urplock från avsnittet ”I massmediernas värld” (BUMS-boken). Jag lägger här upp stencilen Massmedia samt arbetsblad 2 som ni gjorde i skolan. (Själva annonsen på arbetsblad 2 finns ej med här, men den finns på din papperskopia) Lägger även här ut länken till ”Är det sant”, avsnittet som handlar om reklam.

”Är det sant”, Reklam, UR.se

Hej alla mina femmor!

Till torsdag 7/4, vecka 14 har ni i läxa att analysera ett reklaminslag. Frågorna är ungefär desamma som när vi gjorde det i helklass i skolan. Nu ska ni prova på att göra det på egen hand. Ni kan använda er av ett reklaminslag som ni exempelvis sett på TV eller hittat på YouTube. Ni får en stencil av mig i pappersform med lite frågor om reklaminslaget. Jag lägger även ut stencilen här om någon blir av med stencilen eller är sjuk då den delas  ut.

Lycka till! 🙂

Analysera ett reklaminslag

 

 

Hej alla föräldrar till mina elever i åk. 5!

Då jag fått en fråga kring skrivprojektet, så kanske det finns fler som  undrar och därför kommer här ett litet förtydligande. Tveka inte att höra av er om det är något  annat ni undrar.

Skrivprojektet ”Skogens hemlighet”

Från vecka 2 till 5 så arbetar eleverna intensivt med skrivprojektet under samtliga lektioner på svenskan. Därefter fortsätter vi med projektet under kommande 4 veckor varvat med grammatik och ljud. (Självklart kan  eleverna  då  inte hinna med lika mycket/vecka vad gäller skrivprojektet. ) Arbetsplanen till och med vecka 5 är att eleverna skriver utkast/kladd till två kapitel/vecka. Det betyder att illustrationer och renskrivning inte ligger i vad som måste hinnas med under veckan. Detta kan de därefter göra löpande. Det viktiga är utkasten som de får respons på av mig. Responsen får de muntligt där jag tillsammans med eleven går igenom deras texter. Detta vill jag kunna göra så mycket som möjligt eftersom det ger eleven mer än bara kommentarer på pappret. Jag kan då ha en dialog med eleven kring texten, både vad gäller upplägg och det rent språkliga. Med största sannolikhet kommer projektet fortsätta löpa under den tredje perioden också, vi får utvärdera efterhand hur mycket tid vi behöver.

Vänligen

Lena Perlaky

 

 

 

 

Hej mina femmor!

Här lägger jag nu upp de fem första kapitlen till ”Skogens hemlighet”.  Även arbetsgången finns här att ta del av. Det är mycket tillfredsställande att så många elever har tagit emot detta arbete med både glädje och arbetslust! Allteftersom arbetet fortskrider lägger jag även in de kommande kapitlen.

Lycka till med ditt författande!

/Lena Perlaky 🙂

Instruktion kring skrivprocessen

Kapitel 1 Mina väsen

Kapitel 2 Hur de bor

Kapitel 3 Fällan

Kapitel 4 Värt att fira

Kapitel 5 Husdjuret

Under vårterminen kommer åk 5 periodläsa svenska tillsammans med Lina Persson och Lena Perlaky. Det innebär att de har 4-veckorperioder och att de  då har Lina/ Lena varannan period.

Under terminen kommer eleverna alltså att träffa Lina under två perioder och Lena under två perioder.

Vi är övertygade om att detta arbetssättet kommer att gynna eleverna både under arbetets gång och vid bedömningen.

/Lina & Lena

 

 

 

Hej mina femmor! 🙂

Läxa till på torsdag vecka 50 är åtta begrepp som du ska kunna. Exemplen i den bifogade filen finns med för att du lättare ska förstå vad begreppen betyder. Det blir ett skriftligt läxförhör.

Kram

Lena

Diktspråk begrepp till läxa vecka 50

 

Hej alla mina femmor!

På torsdag vecka 48 blir det skriftligt läxförhör på ng-ljudet, ks-ljudet samt å-ljudet. Nedan har du ett dokument på det som vi gått igenom och arbetat med. Dokumentet får du även i pappersform.

Lycka  till!

Kram

Lena

ng ljudet, ks ljudet samt å ljudet

 

Hej!

Här kommer några ord med facit att träna betoning på. Jag ska försöka att även lägga in en ljudfil där jag läser orden med rätt respektive fel betoning. Ni som vill kan som vanligt även få hjälp efter skoltid för lite extra träning.

/Lena 🙂

Vilken vokal är betonad

 

Hej alla femmor!

Nästa vecka (v. 46) kommer ni inte ha någon läxa i Stava rätt. Istället blir läxan att se till att skriva ett författarporträtt och en sammanfattning till en av era böcker gällande läsläxan. Har du ännu inte läst ut den första boken  så är det verkligen  hög tid för detta nu! Du kommer att få ta hem häftet vi har i skolan där du skriver författarporträtt och sammanfattningar.

OBS! Läxan ska vara klar och lämnas in torsdagen den 12/11! Detta gäller alla undervisningsgrupper! (5:1, 5:2, 5:3)

/Lena Perlaky 🙂

 

 

Hej!

Här får ni orden  till ”Stava rätt” för vecka 45.

Önskar er ett trevlig höstlov!

/Lena Perlaky

vecka 45

 

Hej mina kära femmor!

Vill bara berätta att ni har gjort ett mycket gott resultat överlag på det första läxförhöret gällande ”Stava rätt”. Bra jobbat! 🙂

Ni kan även gå in  på familjeportalen och ta del av min bedömning för vokalprovet.

Önskar er en trevlig helg!

/Lena Perlaky

Hej!

Gällande vårt rättstavningsarbete:

Stava rätt: Klicka på filen nedanför så kan du redan nu ta del av nästa veckas ord. Men blanda nu inte ihop dessa ord med orden för denna vecka. (vecka 42)

vecka 43

/Lena Perlaky 🙂

Hej mina femmor!

Alla kommer under den  här veckan ha möjlighet att ta del av sitt resultat på provet gällande vokaler  och konsonanter. Men det är för närvarande osäkert om jag hinner lägga in bedömning på samtliga i familjeportalen den här veckan. Därför kan det bli så att en del får hem provet för påskrift under nästa vecka istället för denna.

Vänligen

Lena Perlaky

Hej mina femmor!

Nu börjar vi med ”Veckans ord”

Från och med v. 41 kommer du få ord att träna på inför nästkommande vecka. Orden kommer främst vara kopplade till vårt arbete med ljuden. Du  kommer få en skrivbok med orden och orden lägger jag även in här på bloggen så finns de att tillgå om du skulle glömma boken i skolan. Så…det är ingen ursäkt att säga att du glömt boken i skolan och därför inte gjort läxan…;) Du kommer ha en hel vecka på dig att öva!

5:1 har läxa fredag till fredag

5:2 har läxa torsdag till  torsdag

 5:3 har läxa tisdag till tisdag

Klicka på filen nedan så kommer du redan nu åt orden som du har i läxa till vecka 42.

vecka 42

Ha dé bra! 🙂

Lena Perlaky

 

 

______________________________________________________________

OBS! Flyttning av BUMS-läxa för 5:3!

Eftersom långpasset då vi arbetar med faktatexter inte ska bli belastat med annat så flyttas läxan för 5:3 till torsdagen istället.

Ta med läsläxeboken till skolan! 5:1 och 5:2 tar den med sig på onsdag den 30/9 och 5:3 tar den med sig på torsdag den 1/10. Vi ska skriva författarporträtt samt delge varandra vad vi läser.

Hej alla i åk. 5!

Som lite repetition samt mer matnyttigt gällande stavning så kan du klicka på lektionen för stavningsregler. Dessutom vill jag att du tittar och lyssnar på lektionen som handlar om ng-ljudet. Dessa lektioner kommer vi även att ta del av i skolan.

http://forssjosfemsexa.moobis.se/2013/10/14/stavningsregler/

http://forssjosfemsexa.moobis.se/2013/10/14/stavningsregler-for-ng-ljudet/

 

Lite uppgifter att öva på inför provet. Längst bak finns facit till uppgifterna:)

Ord att träna på

Hej!

Klicka på länken nedan så kommer du in på Elevspel. Där kan du träna på vokaler och ord inför provet. Du kan använda dig av de övningar som jag nämner här, men det kan även finnas fler du har nytta av. Kika gärna runt lite bland övningarna. Lycka till! 🙂

  • Hitta vokaler
  • Hitta  konsonanter
  • Dubbelteckning
  • Hur stavar du?
  • Ordjakt

Elevspel.se

Hej alla mina elever i åk. 5!

Klicka på filen nedan så kommer du åt övningshäftet till provet gällande vokaler och konsonanter.

Lycka till!

Kram

Lena Perlaky

Vokaler och konsonanter

 

Hej  alla föräldrar i åk. 5!

Då jag sett att en del elever inte har visat upp brevet gällande läsläxan för sina föräldrar så väljer jag att även lägga det här på bloggen. Sju böcker gäller själva ”projektet” med att även skriva sammanfattning  och författarporträtt. Utslaget på läsåret har eleverna ca en  månad/bok att bli klara med läsning, sammanfattning och författarporträtt. Någon tyckte att sju böcker var lite och för de elever som hinner bli klara innan 20 maj fortsätter såklart läsläxan dock utan kravet på sammanfattning och författarporträtt.

Läsläxa åk. 5 ht 2015 – vt 2016

Det här läsåret ser läsläxan lite annorlunda ut jämfört med förra läsåret.

Eleverna ska under läsåret läsa 7 skönlitterära böcker av 7 olika författare.

Innan eleverna börjar läsa ska de alltid visa mig vilken bok/e-bok de tänker läsa, det gäller oavsett om de lånat en bok på skolans bibliotek eller om det är en bok hemifrån. Jag kommer anteckna vilken bok de läser och när de började läsa den. Jag vill också kunna se om de valt en bok på rätt nivå.

Under läsningen av varje bok ska de stanna upp fem gånger och anteckna något om vad de läst. Det betyder att eleverna läser något kapitel och därefter antecknar de något från kapitlen. Dessa anteckningar används sedan för att göra en sammanfattning av boken. Till slut skrivs ett författarporträtt.

Eleverna får ett litet häfte med sig hem där de skriver ner och samlar sina anteckningar från böckerna.

Sammanfattningar och författarporträtt skriver vi i skolan.  

Ett riktmärke för att ligga i fas och inte halka efter är att läsa tre böcker på höstterminen och fyra böcker på vårterminen. Väljer man böcker som är i tjocklek med Harry Potter-böckerna så kan man ju göra en avvägning och även välja att läsa några böcker som är tunnare. Det gäller att planera så att man hinner med sitt arbete.

Eleverna ska vara klara med arbetet senast den 20/5 – 2016.

Det går bra att maila mig om ni har några frågor.

Lena.perlaky@landskrona.se

Vänligen

Lena Perlaky

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s